loading...

معرفی کالاهای صنعتی

سوفی بازدید : 106 شنبه 05 مهر 1399 زمان : 11:37 نظرات (0)

سریعترین راه برای کنترل یک استپر موتور استفاده از یک درایور مناسب است که در اینجا ما درایور TB6600 را به عنوان یکی از قابل اعتماد‌ترین درایورها معرفی می‌کنیم. نوع اصلی این درایور مبتنی بر آی سی TB6600HG محصول شرکت توشیبا است. اما در درایورهای بدنه پلاستیکی، با هدف کاهش قیمت از آی سی TB67S109 استفاده شده است. این آی سی نیز ساخت شرکت توشیباست و قابلیت تامین جریان آن نیز مشابه TB6600 است.

درایور استپر موتور TB6600 قابلیت راه اندازی استپ موتورهای 2 یا 4 فاز در مد میکرو استپ را دارد و می توان از آن برای انواع استپر موتورها بهره برد. این درایور با انواع با Arduino و دیگر میکروکنترلرهایی است که می توانند سیگنال پالس دیجیتال 5V را تولید کنند سازگار است. درایور TB6600 دارای محدوده توان گسترده ای است. منبع تغذیه ای در رنج 9~42 VDC برای راه اندازی این درایور کافیست.

با فراهم کردن این میزان ولتاژ قابلیت تولید جریان تا میزان 4 آمپر را دارد که این میزان توان برای راه اندازی اکثر استپر موتورها کافیست. با 6 عدد دیپ سوئیچ تعبیه شده بر روی این درایور این امکان وجود دارد که بر 7 مدل میکرواستپ (1، 2 / A، 2 / B، 4، 8، 16، 32) تنظیم شود. هم چنین قابلت کنترل 8 میزان مختلف جریان (0.5A، 1A، 1.5A، 2A، 2.5A، 2.8A، 3.0 A، 3.5A) بر روی آن وجود دارد.

TB6600 دارای ایزولاسیون در برابر اتصال معکوس ورودی و تداخل‌های فرکانس بالاست. هچنین دارای مدار محافظ داخلی در برابر گرمای بیش از حد ،اتصال کوتاه و جریان کشی بالاست. به عنوان یک درایورحرفه ای این درایور قابلیت راه اندازی 42 مدل مختلف موتور 2 فاز، 4 فاز و هم چنین استپر موتور هیبریدی است.

برای خرید این درایور استپ موتور به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

سوفی بازدید : 63 چهارشنبه 19 شهریور 1399 زمان : 11:46 نظرات (0)

سه نظام چیست و بررسی انواع آن

دریل ها به طور گسترده ای در کارگاه ها، کارخانه ها، خانه ها، بنایی، نجاری، برق، لوله کشی و … استفاده می شوند. بسیاری از این افراد برای این که بتوانند سوراخ هایی با قطرهای مختلف ایجاد کنند به طور مداوم مته دریل را عوض می کنند. برای این که بتوان مته ها را جایگزین هم کرد نیاز به قطعه ای به نام سه نظام است. سه نظام وسیله ای است که انتهای مته در داخل آن قرار می گیرد و پس از بسته شدن و در زمان کارکرد دریل با قدرت زیادی مته را درون خود نگه می دارد و از لغزش مته جلوگیری می کند.

سه نظام های مینیاتوری 

سه نظام هایی که در روی دریل های موجود وجود دارند به دو نوع آچاری و اتوماتیک تقسیم بندی می شوند. سه نظام را از نظر مته‌هایی که قابلیت قرارگیری در داخل آن را دارند می تواند به دسته های زیر تقسیم کرد.

•    سه نظام ۱۳ میلی متری از مته ۱.۵ تا ۱۳ را پوشش می دهد.

•    سه نظام ۱۶ میلی متر

•    سه نظام دریمل قابلیت کار با مته شماره ۰.۴ تا ۳.۴ را دارد.

سه نظام آچاری

نوع آچاری سابقه بیشتری نسبت به اتوماتیک دارد و دریل های اولیه با این نوع از سه نظام طراحی و ساخته شده اند. با این وجود هنوز هم برای کارهای سنگین از این نوع استفاده می شود. در سه نظام آچاری از یک آچار مخصوص که دارای دندانه است برای شل کردن و بستن سه نظام استفاده می شود.

از مزایای استفاده از سه نظام آچاری می توان به گیرایی محکم تر مته در زمان کار اشاره کرد.

 

سه نظام اتوماتیک

دریل های امروزی به گونه ای طراحی می شوند که با سرعت بیشتری کار خود را انجام دهند و در مواقع لزوم کاربر بتواند خیلی سریع مته را تعویض کند. کارکرد اتوماتیک سه نظام ایده ای بوده است که به سرعت تعویض مته کمک زیادی کرده است.

در سه نظام های اتوماتیک کاربر بدون استفاده از آچار می تواند با یک دست سه نظام را به پایین کشیده و دهانه آن را باز کند و با دست دیگر مته قدیمی را برداشته و مته جدیدی را جایگزین کند.

محل اتصال سه نظام به دریل

سه نظام باید به روش خیلی محکمی به بدنه دریل متصل شود تا بر اثر نیروی زیادی که در زمان سوراخ کاری به آن وارد می شود باز نشود و ایجاد خطر نکند. یکی از روش های اتصال این دو قسمت به هم دیگر رزوه است.

قابلیت اتصال به دریل های ضربه ای

دریل های ضربه ای در یک لحظه نیروی زیادی به سه نظام وارد می کنند و به همین خاطر است که برای چنین دستگاه هایی باید از سه نظام هایی که از جنس و روش طراحی مستحکمی ساخته شده اند استفاده کرد.

منبع : iranbosch

سوفی بازدید : 47 سه شنبه 18 شهریور 1399 زمان : 13:29 نظرات (0)

بُلبِرینگ یا بال‌بِرینگ (به انگلیسی: Ball bearing) یا یاتاقان توپی گونه‌ای از چرخنده از خانواده یاتاقان‌ها هستند که کاربرد وسیعی در ابزارهای مختلف مانند هر چیزی که می‌چرخد و دیسک‌های سخت رایانه و اسکیت‌ها و صنایع بزرگ و خودروها و موتورها و … دارند.

بلبرینگ‌ها می‌توانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در جاهایی به کار می‌روند که بار به نسبت کوچک باشد. در یک بلبرینگ بار از لایهٔ خارجی به گوی‌ها اعمال می‌شود و از آنجا فشار به لایهٔ داخلی منتقل می‌گردد. با توجه به کروی‌بودن گوی‌ها، نقطهٔ تماسشان با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود، (تماس به‌صورت خطی یا نقطه ای) در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند؛ از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گوی‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن‌ها گردد، در اینگونه موارد می‌توان از یاتاقان‌های غلطکی∗ یا یاتاقان‌های غلطکی مخروطی‌شکل∗ استفاده کرد. گونهٔ خاصی از بلبرینگ‌ها، بلبرینگ‌های محوری∗ نام دارند که برای سرعت‌های پایین در نظر گرفته شده‌اند و نمی‌توانند بارهای محوری شدید را تحمل کنند و از نمونه‌های کاربردها آن‌ها می‌توان به کاربردشان در میزهای گردان اشاره کرد.

در هنگام خرید بلبرینگ ها به نوع آنها و کاربردشان دقت کنید.

سوفی بازدید : 71 دوشنبه 17 شهریور 1399 زمان : 19:43 نظرات (0)

برش لیزر در صنعت کاربرد های فراوانی دارد. دلیل اصلی محبوبیت این روش ساخت، مزایای زیادی است که در ادامه می خواهیم آن ها را بررسی کنیم. در زیر اصلی ترین مزایای برش لیزر را بر می شمریم.

عدم ایجاد تغییرات گرمایی

در برش لیزر فلزات با توجه به اشعه لیزر بسیار کانونی برای برش فلزات تغییر دمای قطعه قبل و بعد از برش بسیار ناچیز می باشد این امر باعث حفظ خواص مکانیکی و فیزیکی قطعه برش کاری شده می گردد.

سرعت بالا

با توجه به توان بالای سورس لیزر دستگاه‌های لیزر سرعت بالا برای برش لیزری قطعات بسیار مناسب می باشد.

سازگاری با Autocad

از آنجا که سیستم کنترل برش لیزر CNC می باشد به راحتی میتوان فایلهای برش لیزر طراحی شده توسط نرم افزار Autocad را بعنوان نقشه برش لیزری قطعات استفاده نمود.

برش نقوش پیچیده

در تکنولوژی برش لیزری فلزات امکان برش نقوش پیچیده بر روی فلزات به سادگی فراهم می باشد. به عبارت دیگر هر نفشه دو بعدی قابل اجرا می باشد.

 

عدم تماس فیزیکی

در برش لیزری فلزات فشار فیزیکی بر روی قطعه در حال برش وجود ندارد و در لبه های قطعه برش خورده توسط لیزر هیچگونه له شدگی وجود ندارد. این امر تکنولوژی برش لیزری فلزات را در ساخت قطعات حساس بسیار با اهمیت می گرداند.

دقت برش لیزر

دقت برش لیزری فلزات بسیار بالاتر از روشهای مشابه می باشد و بسته به ضخامت قطعه بین ۰.۰۲ تا ۰.۱ دقت قابل انتظار است.

نمونه سازی سریع

از تکنولوژی برش لیزری فلزات می توان به عنوان نمونه سازی قبل از تولید بر اساس طرح گسترده قطعات با فرمت اتوکد استفاده کرد.

 

عدم نیاز به قالب برش

با استفاده از تکنولوژی برش لیزری فلزات دیگر نیاز به هزینه های سنگین ساخت قالبهای برش نیست .

 

تکنولوژی برش لیزری فلزات در ساخت قطعات با تیراژهای نه چندان زیاد انتخابی هوشمندانه و البته اقتصادی است .

سوفی بازدید : 3533 یکشنبه 16 شهریور 1399 زمان : 13:46 نظرات (0)

سه نظام مینیاتوری

سه نظام ها مرسوم ترین قطعات به منظور نصب ابزار بر روی دستگاه‌های تراش، دریل، اسپیندل، موتورهای DC بزرگ و کوچک، آرمیچر و ... است. این قطعات در ابعاد و اندازه های مختلفی از ابعاد ماکرو تا ابعاد مینیاتوری می باشد. سه نظام های بزرگ معمولا روی دستگاه های تراش مورد استفاده قرار میگیرند اما سه نظام مینیاتوری روی انواع دریل‌ها، اسپیندل‌ها و موتور DC ها قابل نصب است. با استفاده از سه نظام‌های مینیاتوری دستی و یا اتوماتیک می توان انواع ابزار های تراش نظیر مته و فرز انگشتی,ابزار پرداخت سطح و ... را روی موتور نصب نمود و عملیات تراش، سوراخکاری، برش و پرداخت سطح را انجام داد. برای مقایسه و خرید انواع سه نظام به پیج محصولات این گروه مراجعه کنید.استفاده از سه نظام مینیاتوری روی اسپیندلتفاوت کاربردی کولت و سه نظام

سه‌نظام‌ مینیاتوری به دلیل ابعاد کوچک و دقت ساخت قابل قبول در بسیاری از موارد می تواند جایگزین مناسب و مقرون به صرفه ای برای کولت باشد، که غالبا قیمت بسیار بالاتری نسبت به 3 نظام مینیاتوری دارد. از تفاوت های کاربردی سه نظام‌ها و کولت‌ها می‌توان به موارد مصرف و نوع موتور مورد استفاده‌ی آنها اشاره نمود. کولت بر روی موتور اسپیندل هایی با دور بسیار بالا کاربرد بیشتری دارند تا به دلیل دقت ساخت بالا هیچ گونه انحرافی در ابزار و یا لنگی بر آن در دورهای بالا ایجاد نشود و همچنین در دور بالا بار اضافه ای بر روی موتور تحمیل نگردد. اما سه نظام های مینیاتوری معمولا در موتور با دورهای پایین تر مورد استفاده قرار میگیرند تا وزن بالای آنها موجب فشار بیش از حد به موتور نگردد.

سوفی بازدید : 50 یکشنبه 16 شهریور 1399 زمان : 12:39 نظرات (0)

هیت سینک ( HEAT SINK ) از دو کلمه HEAT به معنی حرارت و SINK به معنی پایین آورنده است تشکیل شده است.

مبدل حرارت Heat exchangers میتواند معادل مناسبی برای هیت سینک باشد.

بطور کلی هیت سینک باید ویژگی هایی داشته باشد که بارز ترین این ویژگی ها خاصیت خنک کنندگی یا دفع حرارت است. میتوان اینگونه عنوان کرد که هیت سینک در کنار هر منبع حرارتی که قرار بگیرد به شرط اتصال مناسب با آن منبع، میتواند حرارت تولید شده را از منبع گرفته، جذب بدنه خود کند و این حرارت را به تدریج از خود تخلیه کند.

هیت سینک با توجه به شکل و تعاملی که با هوای جاری یا حتی مایعاتی مثل آب برقرار می کند این حرارت را از سیستم خارج میکند.

حرارت بخصوص اگر زیاد باشد یک عامل مخرب در قطعات و سیستمهای برقی و الکترونیک به حساب می آید و موجب اصطحلاک بالای دستگاه و اجزای آن می شود.  قطعات زیادی در دستگاه های مختلف الکتریکی، الکترونیکی و مخابراتی و روشنایی استفاده می شوند که در اثر فعالیت تولید حرارت میکنند.  قطعاتی نظیر انواع مختلف ترانزیستورها، تریستور ها، دیود ها IGBT ها و POWER MOS FET ها و همینطور  POWER LED ها وجود دارند که در اثر فعالیت تولید حرارت میکنند.  حال اگر حرارت تولید شده در این قطعات را بطور مناسب و مستمر دفع نکنیم باعث کم شدن عمر مفید این قطعات می شویم.

دلایل استفاده از هیت سینک: 

در اینجا سعی می کنیم با یک مثال ساده اهمیت استفاده از هیت سینک را برای شما روشن سازیم.

فرض کنید می خواهید یک منبع ولتاژ ثابت طراحی کنید که ولتاژ ۲۰ را به ۵ تبدیل کند و بتواند ۵ آمپر جریان در خروجی ایجاد کند. در اینجا باید اول از همه میزان توان تلفاتی را در این مثال محاسبه کنیم. اختلاف ولتاژ ورودی و خروجی ۱۵ است، که اگر این عدد را در ۵ آمپر که جریان خروجی است ضرب کنیم نتیجه عدد ۷۵ وات بدست می آید که توان تلفاتی را برایمان مشخص می کند. حال اگر از روی کاتالوگ ترانزیستور ها یه بررسی ساده انجام دهیم و مثلا ترانزیستور ۲N3055 معروف که توان تلفات قابل تحملش در کاتالوگ ۱۱۵ اعلام شده است را انتخاب کنیم و بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کنیم چیزی طول نخواهد کشید که ترانزیستور می سوزد. به این علت که توان حرارتی این ترانزیستور در دمای ۲۵ درجه ۱۱۵ وات است. وقتی دما بالاتر از ۲۵ درجه میرود توان تلفاتی پایین می آید که این امر باعث سوختن ترانزیستور می شود. اگر شما نتوانید دمای ترانزیستور تان را کمتر یا مساوی ۲۵ درجه نگه دارید خیلی سریع آن را از دست خواهید داد. برای پایین نگه داشتن دما راه های مختلفی وجود دارد که ارزان ترین و مطمئن ترین این روشها استفاده از هیت سینک مناسب است.  این مثال ساده اهمیت استفاده از هیت سینک را تا حدود زیادی مشخص کرد.

جنس هیت سینک :

هیت سینک را از مواد مختلفی میسازند. بستگی دارد به میزان توان دفع حرارتی که از هیت سینک انتظار دارند و هزینه ای که میخواهند برای تهیه هیت سینک بپردازند.

فلزات هادی خوبی برای حرارت و الکتریسته هستند، ولی ما از هر فلزی نمی توانیم به عنوان هیت سینک استفاده کنیم. طلا بهترین شرایط را برای دفع حرارت دارد ولی به دلیل بالا بودن نرخ جهانی این فلز گرانبها نمی توان از آن به عنوان ماده مناسب در ساخت هیت سینک یاد کرد و فقط در صنایع خاص آن هم به طور بسیار محدود از این فلز جهت ساخت هیت سینک استفاده می شود.

مس هم هدایت گر مناسبی برای حرارت است، ولی فلز مس هم به دلیل چگالی بالایی که دارد خیلی سنگین است که این امر موجب بالا رفتن هزینه تولید هیت سینک بر پایه مس می شود و این یک نقطه ضعف برای مس به حساب می آید و باعث محدود شدن استفاده از این ماده در تولید هیت سینک شده است.  علاوه بر بالا بودن جرم حجمی مس می توان قابلیت شکل پذیری کم این فلز را نیز بعنوان نقطه ضعفی دیگر برای آن در نظر گرفت.

امروز در تمام دنیا از فلز آلومینیوم با عدد اتمی ۱۳ در ساخت هیت سینک استفاده میشود.  آلومینیوم فلزی است که هم نسبتا ارزان است، هم تقریبا همه جا به وفور یافت میشود.  امتیاز دیگر آلومینیوم این است که به راحتی میتوان آن را با آلیاژ های دیگه ترکیب کرد.  خاصیت شکل پذیری بالا نیز یک امتیاز برای آلومینیوم به حساب می آید.

 

آلومينيوم داراي چگالي حدود ۲٫۷ گرم بر سانتي متر مکعب، يعني حدود يک سوم چگالي فولاد  می باشد.  آلومينيوم در صنعت بوسيله‌ الکتروليز اکسيد آلومينيوم مذاب تهيه مي‌شود، و براي جداسازي آلومينيوم  از سود سوز آور استفاده مي‌کنند.  استحکام آلياژ هاي آلومينيوم را نيز مي توان با انتخاب آلياژ مناسب و گاه با انجام عمليات حرارتي خاص به حد استحکام فولاد رساند.  آلومينيوم در دمای ۶۵۰ درجه سانتي گراد ذوب مي شود که تا رسيدن به اين دما به زمان نسبتاً زيادي نياز است.  آلومينيوم در حين گرم شدن و حتي ذوب شدن هيچ نوع گاز و دود خطرناک و سمي توليد نمي کند.  آلومينيوم رطوبت را جذب نمي کند، متورم نمي شود، ترک نمي خورد، شکافته و پاره نمي شود، منقبض نمي شود و قابل فاسد شدن نيست.  آلومينيوم در مقابل اشعه ماوراء بنفش به هيچ گونه پوششي نياز ندارد.  یکي ديگر از خواص فوق العاده آلومبنبوم مقاومت به خوردگي است. اکسيد طبيعي که همواره در سطح آلومينيوم وجود دارد مانع و سد بزرگي در برابر انواع مواد خورنده محسوب مي شود.

 

آلومينيوم فلزي است که آنودايز مي شود، يعني آلومينيوم به عنوان آند قرار گرفته با اعمال جريان الکتريکي، يک لايه اکسيد بر سطح آن ايجاد مي کنند که ضخامت اين لايه بيشتر از لايه اکسيد طبيعي است و در ضمن به آلومينيوم قابليت رنگ پذيري مي دهد. طي پروسه آندايزينگ مي توان آلومينيوم را به رنگ هاي زيبايي دراورد و به آن زيبايي و استحکام بخشيد، در نتيجه طرحي زيبا و جذاب توليد مي شود که سطح آن به آساني با آب گرم قابل شتشو است و نياز به هيچ تميزکاري و نگهداري ندارد و به طور طبيعي مقاوم به خوردگي است.

منبع : behfard.com

سوفی بازدید : 74 چهارشنبه 12 شهریور 1399 زمان : 13:26 نظرات (0)

اتوماسیون صنعتی چیست؟

 اتوماسیون از لحاظ لغوی به معنای ” کنترل و هدایت دستگاهی بطور خودکار ” می باشد. در صنعت امروزی هدف کنترل رسیدن به معنای کامل لغت اتوماسیون است ولی به دلایل متفاوت این هدف امکان پذیر نیست و در بیشتر مواقع یک سیستم نیمه خودکار داریم که بخشی از کنترل توسط اپراتور و بخشی از آن توسط سیستم کنترل تعبیه شده انجام می گیرد. اتوماسیون صنعتی یکی از مهمترین ارکان تولیدات صنعتی به حساب می آید.

تا قبل از روی کار آمدن این نوع سیستم ها، از دستگاه های مختلفی برای کنترل خطوط تولید استفاده می شد که هر کدام به صورت مستقل عمل می کردند و محدودیت های بسیاری داشتند. اما هدف از اتوماسیون سازی و استفاده از روبات، تزریق احساس به پروسه تولید است. هم سویی و هم هدف کردن دستگاه ها و روباتها و ایجاد شبکه در یک نظام تولید، حاصل به کارگیری تکنولوژی اتوماسیون است. به عبارت دیگر اتوماسیون وظیفه ای بیش از کنترل فرآیند تولید را بر عهده دارد.

سیستم های اتوماسیون در هر دو نوع از فرایندهای تولید که شامل:

فرآیندهای پیوسته مثل: پالایش، غذایی و …

فرآیندهای گسسته مثل: خودرو، لوازم خانگی و…

 

مزایای اتوماسیون صنعتی از گذشته تا به حال:

 

روباتها اولین بار در سال ۱۹۵۴ در صنعت به کار گرفته شدند. این روباتها که به بازوی روباتی معروف بودند، دارای سه محور آزادی برای حرکت بودند، امروزه همان روباتها با شش محور آزادی هستند. همچنین امروزه هدف از اتوماسیون برای شرکت های تولیدی از اهداف اولیه ای چون کاهش هزینه ها و افزایش تولید به اهداف والاتری چون افزایش کیفیت و انعطاف پذیری سیستم تغییر یافته است، اهداف اولیه بدون دوراندیشی و مشتری مداری بود.

 

در زمینه امنیت کار تقریبا همه با اتوماسیون موافقند؛ چرا که در بسیاری از صنایع که برای انسان خطراتی وجود دارد(نظیر صنایع شیمیایی و اتمی) این سیستم از جایگاه والا و مؤثری برخوردار است. در عین حال در بسیاری از صنایع میزان دقت لازم به هیچ وجه توسط انسان دست یافتنی نیست. در اینگونه محیط ها نیز فقط باید از دستگاه های اتوماتیک و کنترل شده توسط کامپیوتر استفاده کرد.

از دیگر کاربردهای اتوماسیون صنعتی در صنعت نفت می باشد، در این صنعت از سوئیچ های مختلف فشار، جریان، سطح و حرارت برای کنترل ماده نفتی و از تجهیزاتی مانند پمپ ها و شیرها برای انتقال آن استفاده می شود. با سیستم اتوماسیون می توان اطلاعات سنسورهای مختلف را جمع نموده و در سیستم نمایش داد. همچنین می توان از این اطلاعات برای اعمال دستور به پمپ ها یا شیرها استفاده نمود و بسیاری از کاربردها و ویژگیهای دیگر.

 

امروزه در بين كشورهاي صنعتي ، رقابت فشرده و شديدي در ارائه راهكارهايي براي كنترل بهتر فرآيندهاي توليد ، وجود دارد كه مديران و مسئولان صنايع در اين كشورها را بر آن داشته است تا تجهيزاتي مورد استفاده قرار دهند كه سرعت و دقت عمل بالايي داشته باشند. بيشتر اين تجهيزات شامل سيستم‌هاي استوار بر كنترلرهاي قابل برنامه‌ريزي (Programmable Logic Controller) هستند. در بعضي موارد كه لازم باشد مي‌توان PLCها را با هم شبكه كرده و با يك كامپيوتر مركزي مديريت نمود تا بتوان كار كنترل سيستم‌هاي بسيار پيچيده را نيز با سرعت و دقت بسيار بالا و بدون نقص انجام داد.

قابليت‌هايي از قبيل توانايي خواندن انواع ورودي‌ها (ديجيتال ، آنالوگ ، فركانس بالا…) ، توانايي انتقال فرمان به سيستم‌ها و قطعات خروجي ( نظير مانيتورهاي صنعتي ، موتور، شير‌برقي ، … ) و همچنين امكانات اتصال به شبكه ، ابعاد بسيار كوچك ، سرعت پاسخگويي بسيار بالا، ايمني ، دقت و انعطاف پذيري زياد اين سيستم‌ها باعث شده كه بتوان كنترل سيستم‌ها را در محدوده وسيعي انجام داد.

 

 منبع : payeshcontrol.com

سوفی بازدید : 69 سه شنبه 11 شهریور 1399 زمان : 12:17 نظرات (0)

1- هیت سینک چیست؟

Heat sink یک مبدل حرارتی است که حرارت تولیدی در تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی را منتقل میکند و

با پراکنده کردن حرارت، دما را در وسیله مورد نظر کنترل میکند.

این قطعات معمولا روی موارد زیر نصب میشوند:

 

پردازنده (processor)

منبع تغذیه (Power Supply)

لیزر های توان بالا

ال ای دی (LED)

هیت سینکها حرارت را از تجهیزات جذب می‌کنند و با ماکزیمم کردن سطح تماس با سیال اطرافشان، حرارت را به آن سیال منتقل می‌کنند.

2- انواع هیت سینکها

این قطعات به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

 

فعال (Active)

 غیرفعال (Passive)

1-2 هیت سینک فعال (Active Heat Sink)

مدل فعال معمولا از فن، دمنده یا چیزی شبیه به این ها برای انتقال حرارت استفاده می کنند.

مزیت نوع فعال این است که کارایی بسیار خوبی دارند اما داشتن اجزای متحرک و قیمت زیاد از معایب آنها است.

برای خرید انواع هیت سینک اینجا کلیک کنید.

2-2 هیت سینک غیر فعال (Passive Heat Sink)

مدل غیرفعال اجزای مکانیکی ندارند و انتقال حرارت در آن ها از طریق فین ها و

با استفاده از فرآیند همرفت یا Convection انجام می شود.

 

هیت سینک غیر فعال

 

مزیت این نوع این است که قطعات متحرک ندارد و به همین خاطر بیشتر قابل اعتماد است

اما در مقابل برای انتقال حرارت، همواره نیاز دارد که جریان پیوسته ای از هوا روی فین ها در حال عبور باشد.

 

منبع : namatek

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آرشیو
  • 1399
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 222
  • بازدید سال : 1,406
  • بازدید کلی : 7,347